Τίτλος: Teacher Students’ Practices for Democratic Culture (STEP UP-DC), Erasmus+ KA2 (2019-1-EL01-KA203-062449)
Διάρκεια: 2019-2022 (30 μήνες)
Συντονιστής: Ε.Κ.Π.Α., Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης
Εταίροι: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας-Ελλάδα, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας-Κύπρος, Leeds Beckett University-Ηνωμένο Βασίλειο, Agora-Δανία, European Wergeland Centre-Νορβηγία
Περισσότερες πληροφορίες: stepup-dc.eu
Τίτλος: Η αποτελεσματικότητα των παιδαγωγικών σπουδών των Τμημάτων Θεολογίας ΕΚΠΑ και ΑΠΘ με βάση τα αποτελέσματα των διαγωνισμών εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ, ΕΛΚΕ του Ε.Κ.Π.Α. στο πλαίσιο προγράμματος «ενίσχυση της έρευνας, εκπαιδευτικές και λειτουργικές ανάγκες του Πανεπιστημίου
Διάρκεια: 2018-2020
Συντονιστής: Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης
Εκπόνηση Διδακτορικών ερευνών σε εξέλιξη:
«Διαπολιτισμική προσέγγιση του μαθήματος των θρησκευτικών. Διερεύνηση διαπολιτισμικής επάρκειας και δημοκρατικής κουλτούρας των θεολόγων εκπαιδευτικών και των επιμορφωτικών αναγκών τους» (Βασιλική Γερονίκου, 27/2/2018)
«Το μάθημα των Θρησκευτικών και η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης» (Εβίτα Ρεντζή, 16/7/2019)
«Η “Μεντορεία” (Mentoring) ως σχέση και μέθοδος εκπαίδευσης νέων εκπαιδευτικών» (Μανώλης Παπαϊωάννου, 30/4/2020)
«Προγράμματα Σπουδών των Τμημάτων των Θεολογικών Σχολών στην Ελλάδα (1982 έως σήμερα): Στοχοθεσία – Αποτελεσματικότητα – Αξιολόγηση» (Γιώργος Γκρίλης, 30/4/2020)
«Η συμπερίληψη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο και η συμβολή της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης στην ένταξή τους» (Παναγιώτης Αποστολακίδης, 2022)
Ολοκληρωμένες Μεταπτυχιακές έρευνες
«Η διδακτική αποτελεσματικότητα του διαθρησκειακού διαλόγου: Η γνωριμία με τον “άλλον” σε μικτή θρησκευτικά τάξη» https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/el/browse/2663983#contents (Μανώλης Παπαϊωάννου, 2018)
«Ο εκπαιδευτικός μπροστά στην εκπαιδευτική αλλαγή. Οι αντιλήψεις και οι στάσεις των θεολόγων για τις αλλαγές των ΑΠΣ του Μαθήματος των Θρησκευτικών» https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/el/browse/2880359#contents (Γιώργος Γκρίλης, 2019)
«Η διδασκαλία επίμαχων ζητημάτων στη Θρησκευτική Εκπαίδευση: το παράδειγμα του πλούτου και της φτώχειας» https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/el/browse/2897657#contents (Ναζίρ-Παύλος Ναζάρ, 2020)
«Η ποιμαντική στοχοθεσία της κατηχητικής αγωγής παιδιών και εφήβων στην Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα» https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/el/browse/2921414#contents (Μαρία Χατζηπαυλίδου, 2020)
«Το “Εκπαιδευτικό Δράμα” (Theatre in Education) στη διδασκαλία της Ορθόδοξης Θεολογίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση» https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/el/browse/2931508#contents (Νικόλαος Κουστουράκης, 2020)
«Οι αντιλήψεις και οι στάσεις των Θεολόγων για την αξιολόγηση των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων μέσω της πιο σημαντικής Αλλαγής» https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/el/browse/2960673 (Ελένη Κάργατζη, 2021)
«Η Θρησκευτική Εκπαίδευση ως υποχρεωτικό μάθημα στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο: θέσεις κι αντιθέσεις» https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/el/browse/3218374 (Στέφανος Ζάρκα, 2022)
«Ο χαρακτήρας και ο σκοπός του Μαθήματος των Θρησκευτικών. Έρευνα για τις αντιλήψεις των Θεολόγων-εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με κριτήριο της θρησκευτικές και μη θρησκευτικές πεποιθήσεις τους» https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/el/browse/3221197 (Όλγα Ζευκιλή, 2022)
«Οι αντιλήψεις των Θεολόγων-Εκπαιδευτικών για το ρόλο τους στο σχολείο – Αναζητώντας την επαγγελματική ταυτότητα των Θεολόγων» https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/el/browse/3242326 (Έλενα Κορναράκη, 2022)
«Η συμβολή της πίστης και της θρησκευτικότητας των νέων στη διαχείριση του άγχους θανάτου» https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/el/browse/3388863 (Άννα Μαρία Βιορρέ, 2024)
«Θρησκευτική Εκπαίδευση και χρήση ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνίας) στη διδακτική πράξη στο ελληνικό σχολείο» https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/el/browse/3388845 (Δημήτριος Παπαδημητράκης, 2024)
«Η επάρκεια των εκπαιδευτικών Θεολόγων στη Θρησκευτική Εκπαίδευση και “Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα” (Human Rights Education) στην Ελλάδα» https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/el/browse/3402782 (Ελεάννα Αποστολάκη, 2024)
Μεταπτυχιακές έρευνες σε εξέλιξη
«Το άγχος των θεολόγων εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας και της διαχείρισης της τάξης» (Ευάγγελος Μανταφούνης, 2019)
«Οι θρησκευτικές γνώσεις και πεποιθήσεις και οι μη θρησκευτικές πεποιθήσεις των αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: Αποτίμηση της δεκάχρονης θρησκευτικής εκπαίδευσης στο ελληνικό σχολείο» (π. Δημήτριος Σεκαδάκης, 2020)
«Το “Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό” του Συμβουλίου της Ευρώπης και η εφαρμογή του στη Διδακτική Μεθοδολογία της Δευτεροβάθμιας Θρησκευτικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα» (Ζωή Γιοβάνη, 2021)
«Η μετασχηματιστική επίδραση του κινηματογράφου στην ποιμαντική επιμόρφωση: η διακονία των ασθενών και του πόνου (πένθους)» (π. Ζήσης Κτενίδης, 2021)
«Ζητήματα ορολογίας και περιεχομένου των όρων Αγωγή, Εκπαίδευση, Παιδεία, Κατήχηση σε σχέση με το μάθημα των Θρησκευτικών στη σύγχρονη Θρησκειοπαιδαγωγική έρευνα στην Ελλάδα» (Μάριον-Αγγελική Σταυροπούλου, 2021)
«Τα συναισθήματα που προκαλεί η Θρησκευτική Εκπαίδευση στους εφήβους στην Ελλάδα» (Μαρία Λυράκη, 2022)
«Η προσέγγιση των προσφύγων στη Θρησκευτική Εκπαίδευση. Διδακτικές προσεγγίσεις με διαπολιτισμική διάσταση» (Θεοδώρα Γκίτσα, 2022)
«Η γονική εμπλοκή και η επιρροή της στην επίδοση των μαθητών/τριών στο μάθημα των Θρησκευτικών» (Χριστίνα Παπούλια, 2022)
«Έντεχνος συλλογισμός (Artful Thinking) στη Θρησκευτική Εκπαίδευση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: Η χρήση της Ελληνικής μουσικής στη διδασκαλία» (Κωνσταντίνος Καπούτσος, 2023)
«Το δικαίωμα, τα κίνητρα και οι προσδοκίες των γονέων στη χριστιανική αγωγή των παιδιών από την Ορθόδοξη ενορία» (Χριστίνη Μαραγκουδάκη, 2023)
«Το ανθρωπολογικό ιδεώδες κατά την Ορθόδοξη Θεολογία, ως ιδεώδες της εκπαίδευσης» (Ανδρέας Μπίκουλης, 2023)
«Το πρότυπο του Ευρωπαίου πολίτη σύμφωνα με τις συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης και η Ορθόδοξη Θεολογία περί προσώπου» (Γεώργιος Παντόγλου, 2023)
«Κοινωνικές ανισότητες και θρησκευτική εκπαίδευση στην Ελλάδα και τη Γερμανία: Έρευνα της σχέσης του φύλου, της κοινωνικοοικονομικής κατάστασης και της θρησκευτικότητας με τις ίσες ευκαιρίες μάθησης» (Ευστάθιος Παπαδόπουλος, 2023)
«Η χρήση της Βυζαντινής Μουσικής στη Χριστιανική εκπαίδευση και αγωγή των νηπίων» (Παναγούλα Σπηλιοπούλου, 2023)
«Διδακτική προσέγγιση των νέων μορφών θρησκευτικότητας στη Θρησκευτική Εκπαίδευση στην Ελλάδα: το αρχέτυπο του ήρωα στον κύκλο της κινηματογραφικής μεταφοράς του “Πολέμου των Άστρων”» (Ελευθέριος Φουστέρης, 2023)
«Διαχείριση κρίσεων και τάξης με βάση τεχνικές που λαμβάνουν υπόψιν το ψυχολογικό τραύμα: Έρευνα σε θεολόγους εκπαιδευτικούς στην Ελλάδα» (Δανάη Χατζηαποστόλου, 2023)
«Η συμβολή του Ευάγγελου Παπανούτσου στη Φιλοσοφία της Θρησκείας και στην ελληνική παιδεία» (Μαρία Ελένη Παπακώστα, 2023)
«Η αξιοποίηση του έργου του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη στη Θρησκευτική Εκπαίδευση» (Δημήτριος Αντωνίου, 2024)
«Η Θρησκευτικότητα στο πλαίσιο της ορθόδοξης πίστης και η διαμόρφωση ηθικής ταυτότητας στο σύγχρονο σχολείο» (Αγγελική Παπασπύρου, 2024)
«Ο ρόλος της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης και της Βιωματικής Μάθησης στην ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών/μαθητριών» (Βιολέττα Μένεγα, 2024)
2024
Koukounaras Liagkis, M., Karavas, E., & Papaioannou, M. (2024). Using the “most significant change” technique to evaluate the teaching competence and psycho-emotional development of prospective teachers during the teaching practicum. International Journal of Mentoring and Coaching in Education. https://doi.org/10.1108/IJMCE-04-2023-0037
2023
Κορναράκη, Ε. (2023). Οι αντιλήψεις των Θεολόγων-Εκπαιδευτικών για τον ρόλο τους στο Σχολείο. Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση/Greek Journal of Religious Education, 6(1), 88-108. https://doi.org/10.30457/0601235
Κουκουνάρας Λιάγκης, M., & Παπαϊωάννου, M. (2023). Η χρήση αφηγήσεων στην αξιολόγηση αποτελεσμάτων της εκπαίδευσης των υποψηφίων εκπαιδευτικών – Η τεχνική της «πιο σημαντικής αλλαγής». Έρευνα στην Εκπαίδευση, 12(1), 98–117. https://doi.org/10.12681/hjre.34064
2022
Κάργατζη, Ε. (2022). Οι αντιλήψεις και οι στάσεις των θεολόγων για την αξιολόγηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων μέσω της τεχνικής της «Πιο Σημαντικής Αλλαγής» (Most Significant Change). Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση / Greek Journal of Religious Education, 5(2), 65-90. https://doi.org/10.30457/050220225
Ζευκιλή, Ό. (2022). Ο χαρακτήρας και ο σκοπός του Μαθήματος των Θρησκευτικών: Έρευνα για τις αντιλήψεις των Θεολόγων-Εκπαιδευτικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με κριτήριο τις θρησκευτικές πεποιθήσεις τους. Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση/Greek Journal of Religious Education, 5(2), 47-64. https://doi.org/10.30457/050220224
Κουκουνάρας Λιάγκης, Μ., & Σεκαδάκης, Δ. (2022). Ο θρησκευτικός γραμματισμός και η θρησκευτικότητα των αποφοίτων (2020) της ελληνικής εκπαίδευσης. Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση / Greek Journal of Religious Education, 5(1), 78-117. https://doi.org/10.30457/050120225
Κουκουνάρας Λιάγκης, Μ., & Κουστουράκης, Ν. (2022). Η Θεολογία ως αντικείμενο διδασκαλίας στο σχολείο. Συμβολή στην παιδαγωγική και διδακτική μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης. Θεολογία, 93(2), 95-116.
Koukounaras Liagkis, M., Skordoulis, M., & Geronikou, V. (2022). Measuring competences for democratic culture: teaching human rights through religious education. Human Rights Education Review, 5(1), 112–135. https://doi.org/10.7577/hrer.4487
2021
Κουστουράκης, Ν. (2021). Διερεύνηση της αξιοποίησης βιωματικών δραστηριοτήτων θεάτρου και δράματος κατά τη διδασκαλία: Οι αντιλήψεις και στάσεις των μαθητών/τριών Λυκείου στο πλαίσιο της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης. Στο Ε. Κανταρτζή (Επιμ.), 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο. Εκπαίδευση και Πολιτισμός στον 21ο αιώνα. Πρακτικά Συνεδρίου, τ. Β΄ (σσ. 582-593). Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του ΕΚΕΔΙΣΥ, ΠΕΕ, Τμήμα Διοίκησης Τουρισμού Παν/μίου Πατρών.
Koukounaras Liagkis, M., & Ktenidis, Z. (2021). Evaluating the Francis Scale of Attitudes Towards Christianity (FSATC) and the Santa Clara Strength of Religious Faith Questionnaire (SCSRFQ) in the Greek Orthodox context. Mental Health, Religion & Culture, 24(3), 283-293. https://doi.org/10.1080/13674676.2020.1770711
Κουκουνάρας Λιάγκης, M., Παπαϊωάννου, E., & Αποστολάκη, E-A. (2021). H σχέση με τον/την μέντορα και η αυτο-αποτελεσματικότητα των φοιτητών/φοιτητριών του Τμήματος Θεολογίας Αθήνας στην πρακτική άσκηση στο σχολείο. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 10(1), 229-246. https://doi.org/10.12681/hjre.27824
Κουκουνάρας Λιάγκης, Μ., & Γκρίλης, Γ. (2021). Έρευνα για την επαγγελματική απορρόφηση των θεολόγων στην Ελλάδα και την αποτελεσματικότητα των παιδαγωγικών σπουδών τους με βάση την απόδοσή τους στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ (1998-2008). Έρκυνα, 23, 4-23.
2020
Nazar, N-P. (2020). Teaching controversial issues in Religious Education: RE teachers’ attitudes and perceptions. Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση / Greek Journal of Religious Education, 3(1), 45-66. https://doi.org/10.30457/031120204
2019
Κουκουνάρας Λιάγκης, Μ., & Γκρίλης, Γ. (2019). Αλλαγές στη διδακτική μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης: Παρατηρώντας την εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών των Θρησκευτικών (2017) στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Μία μελέτη περίπτωσης. Μέντορας, 17-18, 25-54.
Γκρίλης, Γ. (2019). Οι θεολόγοι απέναντι στις αλλαγές των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών. Μία πανελλήνια έρευνα. Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση / Greek Journal of Religious Education, 2(2), 61-81. https://doi.org/10.30457/031120195
Ναζάρ, Ν-Π. (2019). Η κλίμακα μέτρησης των στάσεων προς τη θρησκεία του Leslie Francis και η αξιοποίησή της στην ελληνική Θρησκευτική Εκπαίδευση. Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση / Greek Journal of Religious Education, 2(1), 87-102. https://doi.org/10.30457/30420196
2018
Παπαϊωάννου, Ε. (2018). Μπορεί να είναι αποτελεσματικός ο διδακτικός διαθρησκειακός διάλογος στο Μάθημα των Θρησκευτικών; Μία εμπειρική έρευνα. Ελληνική Περιοδική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση / Greek Journal of Religious Education, 1(1), 41–62. https://doi.org/10.30457/031020184
2016
Παπαϊωάννου, Ε. (2016). Η θέση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης στο ελληνικό σχολείο του 21ου αιώνα: Ζητήματα υποχρεωτικότητας, προγράμματος σπουδών και παιδαγωγικής προσέγγισης. Στο Σ. Γρόσδος (Επιμ.) Προγράμματα Σπουδών-Σχολικά εγχειρίδια. Από το παρελθόν, στο παρόν και το μέλλον. Πρακτικά Συνεδρίου, τ. Β΄ (σσ. 201-212). Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του ΕΚΕΔΙΣΥ, ΠΕΕ, Pierce-Αμερικάνικο Κολλέγιο Ελλάδος.