Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στη Θεολογική Σχολή της Αθήνας το 13ο Διεθνές Συνέδριο για τη Θρησκεία και την Πνευματικότητα στην Κοινωνία (20-22 Ιουνίου 2023), που διοργάνωσε το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, η Κοσμητεία Θεολογικής Σχολής και το Παιδαγωγικό Εργαστήριο Θρησκευτικής Εκπαίδευσης του τμ. Θεολογίας.
Το θέμα του Συνεδρίου ήταν: “Η θρησκεία στη δημόσια σφαίρα: Από τα αρχαία χρόνια στη μεταμοντέρνα εποχή” “Religion in the Public Sphere: From the Ancient Years to the Post-Modern Era”
https://hub.uoa.gr/13th-international-conference-on-religion-and-spirituality-in-society/
Η τελετή έναρξης του συνεδρίου πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, 20 Ιουνίου 2023, ώρα 18.00 στο Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης» του Πανεπιστημίου Αθηνών (κεντρικό κτήριο, Πανεπιστημίου 30):
Πρόγραμμα τελετής έναρξης του Συνεδρίου:
– Προσφώνηση από τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητή Μελέτιο-Αθανάσιο Κ. Δημόπουλο.
– Χαιρετισμός από τον Κοσμήτορα της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, αναπληρωτή καθηγητή Χρήστο Γ. Καραγιάννη.
– Ομιλία από τον Πρόεδρο της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου, αναπληρωτή καθηγητή Παιδαγωγικής Επιστήμης και Θρησκευτικής Εκπαίδευσης του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Μάριο Κουκουνάρα-Λιάγκη.
– Ομιλία από τον Dr. Luis G. Roger-Castillo, Πρόεδρο Ερευνητικού Δικτύου, Κέντρο Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών, Πανεπιστήμιο της Γρανάδα, Ισπανία.
– Ομιλία από τον Dr. Phillip Kalantzis-Cope, Επικεφαλής Κοινωνικό Επιστήμονα, Common Ground Research Networks, Η.Π.Α.
ΘΕΜΑ 1: ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ 2: ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΘΕΜΑ 3: ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
ΘΕΜΑ 4: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προσκεκλημένοι ομιλητές ήταν οι:
Gert Biesta, Καθηγητής Εκπαιδευτικής Θεωρίας και Παιδαγωγικής, Moray House School of Education and Sport, University of Edinburgh, UK
James Walters, Ιδρυτής- Διευθυντής, Faith Center and the Religion and Global Society Research Unit, London School of Economics and Political Science, UK
Αριστοτέλης Παπανικολάου, Καθηγητής Θεολογίας, Αρχιεπίσκοπος Δημήτριος Έδρα στην Ορθόδοξη Θεολογία και Πολιτισμό, Συνιδρυτής Διευθυντής, Κέντρο Ορθοδόξων Χριστιανικών Σπουδών, Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.
Νίκη Τσιρώνη, Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Ελλάδα, Συνεργάτης Βυζαντινών Σπουδών, Κέντρο Ελληνικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ, Washington D.C.; Επίκουρος Καθηγητής Βυζαντινών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Simon Fraser, Vancouver, CA
Πρόεδρος του Συνεδρίου ήταν ο
Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης, Αναπληρωτής Καθηγητής Παιδαγωγικής και Θρησκευτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Την οργανωτική επιτροπή του Συνεδρίου αποτελούσαν οι:
Χρήστος Καραγιάννης, Αναπληρωτής Καθηγητής Παλαιάς Διαθήκης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Δημήτριος Μόσχος, Καθηγητής Εκκλησιαστικής Ιστορίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Ιωάννα Στούφη-Πουλημένου, Καθηγήτρια Χριστιανικής Αρχαιολογίας και Τέχνης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Κώστας Κορναράκης, Καθηγητής Χριστιανικής Ηθικής και Βιοηθικής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Χρήστος Καρακόλης, Καθηγητής Καινής Διαθήκης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Ιωάννης Παναγιωτόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Γενικής Εκκλησιαστικής Ιστορίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Κίρκη Κεφαλέα, Καθηγήτρια Συγκριτικής Θρησκευτικής Λογοτεχνίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Σωτήριος Δεσπότης, Καθηγητής Ερμηνείας της Καινής Διαθήκης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Ειρήνη Χριστινάκη, Καθηγήτρια Κανονικού Δικαίου, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Την Πέμπτη 25 Μαΐου 2023, στην αίθουσα Οπτικοακουστικών Μέσων της Θεολογικής Σχολής Αθηνών, ώρα 6:00 μ.μ., πραγματοποιήθηκε η καθιερωμένη ετήσια κοινή συνάντηση Μεντόρων και Φοιτητών/τριών, που συμμετείχαν στο πρόγραμμα Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης του Τμήματος Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α. κατά την περίοδο 2022-2023.
Το πρόγραμμα της συνάντησης περιελάμβανε παρουσίαση και αναστοχασμό επί όσων έλαβαν χώρα κατά την φετινή ανάπτυξη του προγράμματος μεντορείας, με αναφορά στα ποικίλα μαθησιακά αποτελέσματα που αποκόμισαν μέσα από το πρόγραμμα τόσο οι φοιτητές/τριες όσο και οι μέντορες που συνεργάζονται με το Τμήμα Θεολογίας.
Ξεχωριστό και πολύ ενδιαφέρον κομμάτι της όλης συνάντησης αποτέλεσε η παρουσίαση εκπαιδευτικών δράσεων, που υλοποιήθηκαν την τρέχουσα χρονιά από συνεργαζόμενους μέντορες στα σχολεία, στο πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Η βραδιά έκλεισε με το καθιερωμένο εορταστικό κοινό τραπέζι, το οποίο ετοιμάζεται με τη φροντίδα των μεντόρων εκπαιδευτικών.
Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία την Πέμπτη 18 Μαΐου 2023, στην αίθουσα Οπτικοακουστικών Μέσων της Θεολογικής Σχολής, η συνάντηση με θέμα: “Θεολογία, Παιδαγωγική και Έρευνα: Παρουσίαση εν εξελίξει μεταπτυχιακών και διδακτορικών ερευνών”.
Τη συνάντηση παρακολούθησαν φοιτητές/τριες του 4ου έτους, που συμμετέχουν στο ετήσιο πρόγραμμα Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης του Τμήματος Θεολογίας ΕΚΠΑ, καθώς και μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/τριες της ειδίκευσης Συστηματικής Θεολογίας και Επιστημών της Αγωγής του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών Ορθόδοξη Θεολογία.
Πρόγραμμα συνάντησης
6:00-6:30: – Μετά το πτυχίο τι; Παρουσίαση μεταπτυχιακών προγραμμάτων.
– Πώς μπορώ να διοριστώ (εκπαίδευση, δημόσιος/ιδιωτικός τομέας);
(Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης, Αν. Καθηγητής, Τμήμα Θεολογίας ΕΚΠΑ)
6:30-6:45: Παρουσίαση επιμορφωτικών προγραμμάτων Τμήματος Θεολογίας ΕΚΠΑ
6:45-7:00: Θεολογία, Παιδαγωγική και Έρευνα: Προκλήσεις και προοπτικές
7:00-7:10: Διάλειμμα.
Παρουσίαση εν εξελίξει ερευνών Παιδαγωγικού Εργαστηρίου Θρησκευτικής Εκπαίδευσης Τμήματος Θεολογίας ΕΚΠΑ
7:10-7:15: «Η συμβολή της πίστης και της θρησκευτικότητας των νέων στη διαχείριση του άγχους θανάτου» (Άννα Μαρία Βιορρέ)
7:15-7:20: «Η επάρκεια των εκπαιδευτικών Θεολόγων στη Θρησκευτική Εκπαίδευση και “Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα” (Human Rights Education) στην Ελλάδα» (Ελεάννα Αποστολάκη)
7:20-7:25: «Η προσέγγιση των προσφύγων στη Θρησκευτική Εκπαίδευση. Διδακτικές προσεγγίσεις με διαπολιτισμική διάσταση» (Θεοδώρα Γκίτσα)
7:25-7:30: «Το άγχος των θεολόγων εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας και της διαχείρισης της τάξης» (Ευάγγελος Μανταφούνης)
7:30-7:35: «Το “Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό” του Συμβουλίου της Ευρώπης και η εφαρμογή του στη Διδακτική Μεθοδολογία της Δευτεροβάθμιας Θρησκευτικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα» (Ζωή Γιοβάνη)
7:35-7:40: «Θρησκευτική Εκπαίδευση & χρήση ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορικής & Επικοινωνίας) στη διδακτική πράξη στο ελληνικό σχολείο» (Δημήτριος Παπαδημητράκης)
7:40-7:45: «Ζητήματα ορολογίας και περιεχομένου των όρων Αγωγή, Εκπαίδευση, Παιδεία, Κατήχηση σε σχέση με το μάθημα των Θρησκευτικών στη σύγχρονη Θρησκειοπαιδαγωγική έρευνα στην Ελλάδα» (Μάριον Σταυροπούλου)
7:45-7:50: «Οι θρησκευτικές γνώσεις και πεποιθήσεις και οι μη θρησκευτικές πεποιθήσεις των αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: Αποτίμηση της δεκάχρονης θρησκευτικής εκπαίδευσης στο ελληνικό σχολείο» (π. Δημήτριος Σεκαδάκης)
7:50-7:55: «Τα συναισθήματα που προκαλεί η Θρησκευτική Εκπαίδευση στους εφήβους στην Ελλάδα» (Μαρία Λυράκη)
7:55-8:00: «Η μετασχηματιστική επίδραση του κινηματογράφου στην ποιμαντική επιμόρφωση: η διακονία των ασθενών και του πόνου (πένθους)» (π. Ζήσης Κτενίδης)
8:00-8:05: «Το μάθημα των Θρησκευτικών και η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης» (Εβίτα Ρεντζή)
8:05-8:10: «Η “Μεντορεία” (Mentoring) ως σχέση και μέθοδος εκπαίδευσης νέων εκπαιδευτικών» (Μανώλης Παπαϊωάννου)
8:10-8:15: «Προγράμματα Σπουδών των Τμημάτων των Θεολογικών Σχολών στην Ελλάδα (1982 έως σήμερα): Στοχοθεσία – Αποτελεσματικότητα – Αξιολόγηση» (Γιώργος Γκρίλης)
8:15-8:20: «Διαπολιτισμική προσέγγιση του μαθήματος των θρησκευτικών. Διερεύνηση διαπολιτισμικής επάρκειας και δημοκρατικής κουλτούρας των θεολόγων εκπαιδευτικών και των επιμορφωτικών αναγκών τους» (Βασιλική Γερονίκου)
Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η εκπαιδευτική επίσκεψη στην Οχρίδα και την Καστοριά, από την Τετάρτη 19 μέχρι και τη Δευτέρα 24 Απριλίου. Συμμετείχαν 40 Μέντορες και φοιτητές/τριες της Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης περιόδου 2022-23.
Το πρόγραμμα περιελάμβανε πέρασμα από την παλιά πόλη Μοναστήριο και, κατά τη διαμονή στην Οχρίδα, περιήγηση στην παλιά Βυζαντινή πόλη, προσκύνημα στους βυζαντινούς ναούς του Αγίου Κλήμη και Οσίου Ναούμ, μαθητών των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου, Παναγία Περίβλεπτο, Αγία Σοφία και Αγίου Ιωάννη Κανέο. Ιδιαίτερη σημασία είχε, επίσης, επίσκεψη στο μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη Μπιγκόρσκι με το σημαντικό φιλανθρωπικό έργο και την σπάνιας περιβαλλοντικής ομορφιάς περιοχή της λίμνης Μαύροβο.
Στην Ελλάδα, το πρόγραμμα περιελάμβανε επίσης επίσκεψη στον Άγιο Αχίλλειο και σε βυζαντινά ασκητήρια στις Πρέσπες, ενώ δόθηκε η μοναδική ευκαιρία, κατά τη διαμονή στην Καστοριά, μετά τον κοινό εκκλησιασμό, να ξεναγηθούμε στους βυζαντινούς ναούς της πόλης, το εντυπωσιακό Βυζαντινό Μουσείο, το μοναστήρι της Παναγίας της Μαυριώτισσας, τον προϊστορικό λιμναίο οικισμό στο Δισπηλιό και το σπήλαιο του Δράκου.
Το πρόγραμμα των ημερών έκλεισε με επίσκεψη στους τάφους της Βεργίνας.
Επιστημονική Διημερίδα του Πανελλήνιου Θεολογικού Συνδέσμου για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης “ΚΑΙΡΟΣ”
«Ταυτότητα και ετερότητα στο δημόσιο σχολείο. Το μάθημα των Θρησκευτικών σήμερα».
Το ζήτημα του μαθήματος των Θρησκευτικών, μετά τις αντιπαραθέσεις των τελευταίων ετών, τις πρόσφατες Αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και εν όψει της εφαρμογής νέων Προγραμμάτων Σπουδών, βρίσκεται για μια ακόμη φορά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος του θεολογικού και του κοινωνικού χώρου. Κεντρικός σκοπός της εκδήλωσης είναι να αναδειχθούν και να μελετηθούν οι σύνθετες νομικές, πολιτικές, εκπαιδευτικές, παιδαγωγικές και θεολογικές διαστάσεις του ακανθώδους και πολύπλοκου ζητήματος της συγκρότησης και της λειτουργίας της θρησκευτικής εκπαίδευσης στο δημόσιο σχολείο.
Για τη διερεύνηση του θέματος έχουν κληθεί να συμβάλουν διακεκριμένοι εισηγητές από την Εκκλησία της Ελλάδος, την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, τα πολιτικά κόμματα, το Συμβούλιο της Επικρατείας, την Ανεξάρτητη Αρχή Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, τις Θεολογικές Σχολές Ε.Κ.Π.Α. και Α.Π.Θ., το Πάντειο Πανεπιστήμιο, στελέχη της εκπαίδευσης, επιστήμονες και διανοητές από τον δημόσιο χώρο, εκπρόσωποι τάσεων κ.ά. (βλ. πρόγραμμα διημερίδας).
Η εκδήλωση περιλαμβάνει εισαγωγική διάλεξη με θέμα «Η Ορθοδοξία στον σύγχρονο κόσμο» και τρεις θεματικές τράπεζες λόγου, οι οποίες θα επικεντρωθούν στα θέματα:
1. Το μάθημα των Θρησκευτικών μετά τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και η ελληνική κοινωνία.
2. Νομικές, μορφωτικές και πολιτικές διαστάσεις στο μάθημα των Θρησκευτικών.
3. Προοπτικές για ένα σύγχρονο μάθημα των Θρησκευτικών:
Η Διημερίδα είναι ανοικτή για το κοινό και φυσικά απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων που σχετίζονται με το μάθημα των Θρησκευτικών, φοιτητές και ερευνητές, αλλά και σε κάθε άλλο ενδιαφερόμενο.
Στους συμμετέχοντες θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής.
Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, η Κοσμητεία Θεολογικής Σχολής και το Παιδαγωγικό Εργαστήριο Θρησκευτικής Εκπαίδευσης του τμ. Θεολογίας σας προσκαλούν στο
13ο Διεθνές Συνέδριο για τη Θρησκεία και την Πνευματικότητα στην Κοινωνία (20-22 Ιουνίου 2023)
Θέμα: Η θρησκεία στη δημόσια σφαίρα: Από τα αρχαία χρόνια στη μεταμοντέρνα εποχή
Αθήνα, Θεολογική Σχολή + Διαδικτυακά
Γλώσσα: Αγγλικά/Ισπανικά
Πρόσκληση για υποβολή εργασιών
https://religioninsociety.com/2023-conference/call-for-papers
Ολοκληρώθηκε το διήμερο διεθνές συνέδριο (14-15 Οκτωβρίου) του ΕΚΠΑ, στο πλαίσιο του Erasmus+ προγράμματος STEP UP-DC με θέμα «Πρακτικές μελλοντικών δασκάλων για τον δημοκρατικό πολιτισμό (STEP UP-DC): Εκπαίδευση των μελλοντικών εκπαιδευτικών για την ανάπτυξη της δημοκρατικής κουλτούρας». Περισσότεροι από 130 σύνεδροι από την Ελλάδα και άλλες χώρες της Ευρώπης και της Ασίας συνεδρίασαν στο Κέντρο Διδασκαλίας Νεοελληνικής Γλώσσας στην Πανεπιστημιούπολη, για τις νέες προοπτικές στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και μίλησαν ειδικοί από Ελλάδα, Κύπρο, Δανία, Νορβηγία και Βοσνία.
Παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα του έργου STEP UP-DC, Erasmus+ ΚΑ2 [2019-1-EL01-KA203-062449], το οποίο από το 2019 έχει παράγει α) Πιστοποιημένο επιμορφωτικό πρόγραμμα κατάρτισης στην διδακτική και την ανάπτυξη των ικανοτήτων για δημοκρατικό πολιτισμό (Συμβούλιο της Ευρώπης, 2018), β) Ανοιχτά καινοτόμα εκπαιδευτικά υλικά, γ) Έκθεση αξιολόγησης και διαδικασίας διασφάλισης ποιότητας και δ) Διαδικασία πιστοποίησης της διδακτικής προσέγγισης των ικανοτήτων για δημοκρατικό πολιτισμό. Στην ιστοσελίδα (https://www.stepup-dc.eu/el/) και την πλατφόρμα επιμόρφωσης (https://training.stepup-dc.eu/ του έργου μπορεί κανείς να αναζητήσει ελεύθερα όλο το υλικό και τα αποτελέσματα του έργου.
Από τις εργασίες του συνεδρίου προέκυψαν τα εξής συμπεράσματα:
Το πρόγραμμα STEP UP-DC συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συντονίσθηκε από το ΕΚΠΑ και υλοποιήθηκε από το ΕΚΠΑ και Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Ελλάδα), Leeds Beckett University (Ην. Βασίλειο), Πανεπιστήμιο Λευκωσίας (Κύπρος), European Wergeland Centre (Νορβηγία) και AGORA (Δανία).
Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα.
Τελική συνάντηση Μεντόρων και φοιτητών/φοιτητριών για τη λήξη του ετήσιου Προγράμματος Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης του Τμήματος Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α.
Με αφορμή τη λήξη του φετινού προγράμματος της Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης των φοιτητών/τριών μέσω συμβουλευτικής και καθοδήγησης (mentoring), για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, πραγματοποιήθηκε η καθιερωμένη εορταστική συνάντηση Μεντόρων και φοιτητών/τριών που συμμετείχαν σε αυτό.
Η συνάντηση έγινε με τη φυσική παρουσία όλων των εμπλεκομένων, την Πέμπτη 26 Μαΐου 2022, στις 7:00 το απόγευμα, στο πλήρως ανακαινισμένο υπαίθριο αμφιθέατρο της Θεολογικής Σχολής Ε.Κ.Π.Α. Μέντορες και φοιτητές/τριες, μέσα σε μια χαρούμενη ατμόσφαιρα είχαν και πάλι, μετά από πολύ καιρό, την ευκαιρία μιας κοινής συνάντησης αναστοχασμού και αποτίμησης του έργου της συμβουλευτικής καθοδήγησης των νέων εκπαιδευόμενων εκπαιδευτικών, που ολοκλήρωσαν επιτυχώς το Πρόγραμμα της Πρακτικής-Διδακτικής τους Άσκησης.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης έγινε αναφορά στις εκπαιδευτικές δράσεις της χρονιάς που προηγήθηκε, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της επιμόρφωσης των νέων Μεντόρων, το Φθινόπωρο του 2021, και αξιολογήθηκαν τα πολλαπλά οφέλη που αποκόμισαν Μέντορες και φοιτητές/τριες σε προσωπικό, ακαδημαϊκό και επαγγελματικό επίπεδο, από τη συμμετοχή τους στο φετινό Πρόγραμμα.
Στο τέλος, σε εορταστικό κλίμα, δόθηκαν οι βεβαιώσεις από τις φετινές συνεργασίες των Μεντόρων εκπαιδευτικών με το Πανεπιστήμιο και ακολούθησε το παραδοσιακό πλούσιο κέρασμα, που οι Μέντορες είχαν ετοιμάσει για τους φοιτητές/τις φοιτήτριες, με την ευχή να ολοκληρώσουν με επιτυχία τις σπουδές τους και να έχουν μια αντάξια σταδιοδρομία με πρόοδο και συνεχή εξέλιξη σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο.
Το πρόγραμμα της Πρακτικής – Διδακτικής Άσκησης του Τμ. Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α. υποστηρίζει την απόκτηση Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας και εφαρμόζεται από τη χρονιά 2015-2016 με την επιστημονική καθοδήγηση του Αν. Καθηγητή Μάριου Κουκουνάρα Λιάγκη. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με τη συνδρομή του Γραφείου Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης και των αποσπασμένων εκπαιδευτικών Μανώλη Παπαϊωάννου και π. Ευαγγέλου Μαρκαντώνη, ενώ πολύτιμη ήταν η συμβολή της ομάδας των μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών του Προγράμματος “Ορθόδοξη Θεολογία”, στην ειδίκευση “Συστηματική Θεολογία και Επιστήμες της Αγωγής”, και στο επιστημονικό πεδίο/κατεύθυνση “Θρησκευτική Εκπαίδευση”.
————————–
Εκπαιδευτική επίσκεψη Μεντόρων και φοιτητών/τριών, στο πλαίσιο της Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης στα σχολεία για την απόκτηση Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (Τμήμα Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α.)
Το Σάββατο 14 Μαΐου 2022 μία μεγάλη ομάδα από φοιτητές/τριες του Τμήματος Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α. και Μέντορες/θεολόγους εκπαιδευτικούς Δ/βάθμιας Εκπαίδευσης πραγματοποίησε ολοήμερη επίσκεψη στο νησί της Κέας. Η ευκαιρία αυτή έγινε με την ολοκλήρωση του ετήσιου προγράμματος Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης των φοιτητών/τριών του Τμήματος Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α. και των αντίστοιχων προπτυχιακών μαθημάτων που αφορούν σε αυτό: «Μεθοδολογία έρευνας και αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου του θεολόγου στην τάξη – Πρακτική Άσκηση» (χειμερινό εξάμηνο) και «Διδακτική των Θρησκευτικών και Πρακτική-Διδακτική Άσκηση» (εαρινό εξάμηνο), με την επιστημονική καθοδήγηση του Αν. Καθηγητή Μάριου Κουκουνάρα Λιάγκη. Το πρόγραμμα της Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης από το 2017 υποστηρίζει την πιστοποιημένη χορήγηση Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες του Τμήματος (ΦΕΚ_2492_2017) και διενεργείται σε σχολικές μονάδες της Αττικής, Χαλκίδας και Πάτρας, μέσω εξατομικευμένης συμβουλευτικής καθοδήγησης και εποπτείας (mentoring) από ειδικά επιμορφωμένους/ες εκπαιδευτικούς θεολόγους/Μέντορες.
Η επίσκεψη είχε εκπαιδευτικό χαρακτήρα και απέβλεπε στη συνέχιση και τον εμπλουτισμό της παιδαγωγικής σχέσης μεταξύ εκπαιδευτικών/Μεντόρων και των φοιτητών/τριών, που έκαναν την Πρακτική-Διδακτική τους Άσκηση σε σχολικές μονάδες την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά. Την οργανωτική υποστήριξη είχε το Παιδαγωγικό Εργαστήριο Θρησκευτικής Εκπαίδευσης του Τμήματος Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α. και το Γραφείο Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης, με τη συμβολή των αποσπασμένων εκπαιδευτικών Μανώλη Παπαϊωάννου και π. Ευαγγέλου Μαρκαντώνη. Κεντρικό μέρος της επίσκεψης αποτέλεσε το προσκύνημα στην Παναγία την Καστριανή και η κοινή συνάντηση παιδαγωγικού χαρακτήρα που πραγματοποιήθηκε στον ίδιο χώρο, με περιεχόμενο τον αναστοχασμό των μαθησιακών εμπειριών από το φετινό πρόγραμμα Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης των φοιτητών/τριών. Μέντορες και φοιτητές/τριες κλήθηκαν να θυμηθούν σημαντικές στιγμές της μεντορικής εκπαίδευσης και σχέσης, διαδικασία που για μια ακόμα φορά ανέδειξε με εμφαντικό τρόπο τα πολλαπλά οφέλη που όλοι/όλες αποκομίζουν.
Οι φοιτητές/τριες αναγνωρίζουν θετικά αποτελέσματα που έχουν να κάνουν με τη σύνδεση της θεωρίας με την πράξη, την εξέλιξή τους σε επίπεδο ψυχοσυναισθηματικής βελτίωσης αλλά και τη διαμόρφωση προσωπικής εκπαιδευτικής ταυτότητας. Την ίδια στιγμή και οι μέντορες εκπαιδευτικοί αναφέρουν ως πολύ σημαντική, τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο, τη συμμετοχή τους στο συγκεκριμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης των φοιτητών/τριών.
Παρόμοιες εκπαιδευτικές ευκαιρίες είχαν λάβει χώρα και σε προηγούμενες ακαδημαϊκές περιόδους. Συγκεκριμένα, την Άνοιξη του 2018 πραγματοποιήθηκε ανάλογη επίσκεψη στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας, ενώ το 2019 στην ευρύτερη περιοχή της Θράκης.
Το επιμορφωτικό σεμινάριο “Εκπαίδευση στη Μεντορεία” διοργανώνεται από το Παιδαγωγικό Εργαστήριο Θρησκευτικής Εκπαίδευσης και το Γραφείο Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης του τμήματος Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α. Aπευθύνεται σε μέντορες και υποψήφιους μέντορες, που συνεργάζονται με το τμήμα Θεολογίας, στο πλαίσιο της Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης των φοιτητών/φοιτητριών του τμήματος, που είναι απαραίτητη για τη λήψη της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας. Περιλαμβάνει μικτό πρόγραμμα σύγχρονης και ασύγχρονης επιμόρφωσης, με έμφαση στη θεωρία και την πράξη της μεντορείας. Εκτείνεται σε χρονικό διάστημα επτά εβδομάδων, με πέντε επιμορφωτικές ενότητες, ενώ ακολουθεί πρακτική εφαρμογή μέσω της υποδοχής και της μεντορικής καθοδήγησης ενός ή δύο φοιτητών/τριών, στη σχολική μονάδα που υπηρετεί ο/η εκπαιδευτικός/μέντορας. Το υλικό αναπτύσσεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα https://eclass.gunet.gr/courses/SOCGU320/
Έχουν δηλώσει συμμετοχή και επιλέχθηκαν να το παρακολουθούν 90 νέοι και παλαιοί Μέντορες Θεολόγοι εκπαιδευτικοί. Όλες οι σύγχρονες συναντήσεις περιλαμβάνουν εφαρμογή και αναστοχασμό πάνω στο υλικό της εβδομάδας και συμμετοχή σε αντίστοιχες ομαδικές δραστηριότητες. Οι πέντε θεματικές του ενότητες και οι ημερομηνίες/ώρες των σύγχρονων συναντήσεων είναι οι εξής:
1. Οι διαδικασίες της μεντορείας στο Πρόγραμμα Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης φοιτητών/τριών του Τμήματος Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α. (14/10/2021, ώρα 18:00-21:00)
2. Αναπτύσσοντας μια ποιοτική μεντορική σχέση (21/10/2021, ώρα 18:00-21:00)
3α. Εκπαιδευτική υποστήριξη και εφαρμογές αξιολόγησης/ανατροφοδότησης στη μεντορεία (4/11/2021, ώρα 18:00-21:00)
3β. Εκπαιδευτική υποστήριξη και εφαρμογές αξιολόγησης/ανατροφοδότησης στη μεντορεία (11/11/2021, ώρα 16:00-19:00)
4. Μεθοδολογία της διδασκαλίας του Μαθήματος των Θρησκευτικών και υποστήριξη των φοιτητών/τριών στον σχεδιασμό μαθήματος και τη χρήση διδακτικών μεθόδων-τεχνικών (18/11/2021, ώρα 18:00-21:00)
5. Διαχείριση της σχολικής τάξης (25/11/2021, ώρα 18:00-21:00)
Σκοποί του σεμιναρίου είναι οι επιμορφούμενοι/ες να:
– προσεγγίσουν θεωρητικά και πρακτικά ζητήματα σχετικά με τη μεντορική πράξη,
– αποκτήσουν παιδαγωγική επάρκεια και αυτοπεποίθηση γύρω από τα θέματα των διαδικασιών που ακολουθούνται στο πρόγραμμα μεντορείας του τμήματος Θεολογίας ΕΚΠΑ, αλλά και σε θέματα που αφορούν τις μεντορικές σχέσεις, την ανατροφοδότηση, την αξιολόγηση, τη διαχείριση τάξης, καθώς και τη διδακτική μεθοδολογία και υποστήριξη του σχεδιασμού μαθήματος.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά το τέλος του σεμιναρίου οι επιμορφούμενοι/ες θα μπορούν να:
– αναγνωρίζουν τους βασικούς άξονες της αποτελεσματικής μεντορικής καθοδήγησης εκπαιδευόμενων εκπαιδευτικών,
– διαμορφώνουν κριτήρια καλλιέργειας εκείνων των παιδαγωγικών και κοινωνικών δεξιοτήτων που διευκολύνουν τη μάθηση των εκπαιδευόμενων εκπαιδευτικών σε ένα πρόγραμμα μεντορείας,
– αξιοποιούν τη θεωρητική τους γνώση στην εξάσκηση αποτελεσματικής μεντορικής καθοδήγησης εκπαιδευόμενων εκπαιδευτικών
– αναγνωρίζουν τα αποτελέσματα της μεντορικής καθοδήγησης και σχέσης στους ίδιους/στις ίδιες όσον αφορά την προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη.
Μέρες και ώρες επικοινωνίας με τον Αναπληρωτή Καθηγητή κ. Μάριο Κουκουνάρα Λιάγκη
Γραφείο 308, 3ος όροφος
Δευτέρα: 14:00-15:00 (κατόπιν ραντεβού)
Πέμπτη: 13:00-16:00
Email: makoulia@theol.uoa.gr
Τηλ.: 2107275726
ΓΙΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ-ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ/ΦΟΙΤΗΤΡΙΩΝ ΤΟΥ ΤΜ. ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ Ε.Κ.Π.Α.
Το Παιδαγωγικό Εργαστήριο Θρησκευτικής Εκπαίδευσης και το Γραφείο Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης του Τμ. Θεολογίας του Ε.Κ.Π.Α. προσκαλούν μόνιμους/ες θεολόγους εκπαιδευτικούς, που εργάζονται σε Δημόσια ή Ιδιωτικά σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Αττικής, καθώς και των περιοχών Πάτρας, Κορίνθου και Χαλκίδας, να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για εκπαίδευση στη συμβουλευτική και καθοδήγηση (Mentoring) και για πενταετή συνεργασία με το Τμ. Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α., από το σχολικό έτος 2021-2022, στο πλαίσιο της Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης των φοιτητών/τριών που διαρκεί δύο ακαδημαϊκά εξάμηνα.
Η Πρακτική-Διδακτική Άσκηση των φοιτητών/τριών του Τμ. Θεολογίας του Ε.Κ.Π.Α. εντάσσεται στην απόκτηση Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (ΦΕΚ 2492/τ. Β΄/19-7-2017/Υπουργική Απόφαση114169/Δ2) και διεξάγεται κάθε χρόνο με ειδική άδεια της Δ/νσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων. Διαρκεί δύο ακαδημαϊκά εξάμηνα, κατά τα οποία γίνονται 10-12 εβδομαδιαίες επισκέψεις των φοιτητών/τριών στο σχολείο που υπηρετεί ο/η Μέντορας, οι οποίες περιλαμβάνουν α) παρακολούθηση μαθημάτων του/της Μέντορα, β) παιδαγωγική επίβλεψη και καθοδήγηση από τον/την Μέντορα και γ) διενέργεια ατομικών διδασκαλιών σε μία τάξη από τους φοιτητές/τριες και αξιολόγησή τους. Κάθε μέντορας, εφόσον το επιτρέπουν οι συνθήκες εγγύτητας φοιτητών/φοιτητριών με το σχολείο υπηρεσίας του/της, υποδέχεται μέχρι δύο φοιτητές/φοιτήτριες, τους/τις οποίους/ες καθοδηγεί ασκώντας ρόλο μέντορα εκπαιδευτικού, σε συνεργασία με το Τμήμα Θεολογίας Ε.Κ.Π.Α. Το Παιδαγωγικό Εργαστήριο Θρησκευτικής Εκπαίδευσης και το Γραφείο Πρακτικής – Διδακτικής Άσκησης του Τμήματος Θεολογίας του Ε.Κ.Π.Α. υποστηρίζουν και συντονίζουν όλη τη διαδικασία του προγράμματος της μεντορείας, λειτουργώντας διαμεσολαβητικά ανάμεσα σε Πανεπιστήμιο, φοιτητές/τριες, μέντορες θεολόγους/εκπαιδευτικούς και σχολεία.
Καλούνται όσοι και όσες υπηρετούν μόνιμα στις παραπάνω περιοχές και έχουν προϋπηρεσία μικρότερη των 30 ετών να εκδηλώσουν ηλεκτρονικά το ενδιαφέρον τους. Με βάση τις ανάγκες, θα κληθεί σταδιακά ικανός αριθμός μεντόρων-εκπαιδευτικών για συνεργασία, αποκλειστικά στο πλαίσιο της Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης φοιτητών/τριών, με το Ε.Κ.Π.Α. και το Τμ. Θεολογίας. Η συνεργασία δεν περιλαμβάνει κανένα είδος χρηματικής αμοιβής και δεν έχει κανένα κόστος για τον/την εκπαιδευτικό.
Σε όσους/ες επιλεγούν παρέχονται τα παρακάτω προνόμια που προκύπτουν από τη συνεργασία με το Ε.Κ.Π.Α.:
α) Οι διαδικασίες του προγράμματος της μεντορείας, που εφαρμόζεται στο Τμήμα Θεολογίας του Ε.Κ.Π.Α.,
β) η δυναμική της μεντορικής σχέσης, η οποία αναπτύσσεται ανάμεσα στον/στην εκπαιδευόμενο/η εκπαιδευτικό και τον/την μέντορα, και ο ρόλος αυτής της σχέσης στην αποτελεσματικότητα της μεντορικής πράξης,
γ) παιδαγωγικά και επιστημονικά στοιχεία διαχείρισης της σχολικής τάξης και επικοινωνίας με τους μαθητές/τις μαθήτριες,
δ) η διδακτική μεθοδολογία της διδασκαλίας του Μαθήματος των Θρησκευτικών, με βάση τα νέα δεδομένα που προκύπτουν από την εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών,
ε) το πλαίσιο και ο ρόλος της μεντορικής ανατροφοδότησης και καθοδήγησης φοιτητών/φοιτητριών στην αποτελεσματικότητα της μεντορικής πράξης, και
στ) η διαδικασία της αξιολόγησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της μάθησης των εκπαιδευόμενων εκπαιδευτικών.
Οι αιτήσεις θα γίνονται ηλεκτρονικά μέχρι 20 Σεπτεμβρίου στη διεύθυνση:
Η πρόσκληση συνεργασίας αφορά προσωπικά τους/τις εκπαιδευτικούς και όχι τα σχολεία στα οποία υπηρετούν. Για τον λόγο αυτό οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να καταθέσουν αίτηση και έχουν οργανική θέση οφείλουν να έχουν τη σύμφωνη γνώμη του Διευθυντή/της Διευθύντριας του σχολείου. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε στην ηλεκτρονική διεύθυνση makoulia@theol.uoa.gr.